Å ena sidan, å andra sidan


(null)

Det är något som skaver inne i mig. Det har det gjort länge nu. Egentligen är det flera saker. Det är miljöfrågan, främlingsfientlighet, fattigdom mm. Börjar se det lite klarare nu, tror jag, men vet ändå inte helt hur jag ska förhålla mig till det. Det är inga lätta frågor.

Börjar med miljöfrågan. Alla, och då menar jag alla, behöver tänka ett varv till. Vad just du eller jag kan göra MER för att vända den oroande utvecklingen gällande klimathotet. För det är riktigt illa anser klimatforskarna. Finns många bra tips, bara att googla. 

Främlingsfientligheten som vinner mark hela tiden. Hur fruktansvärt är inte det! Vi som har ett öppnare sinne behöver visa på möjligheterna, det fina i att olika kulturer möts, vilket utbyte vi kan ha av varandra. 

-Vår son har en vän som kommer från ett arabiskt land, det är så berikande, både för honom och för oss föräldrar. Häromveckan var vi bjudna på fika hos familjen. De har varit länge i Sverige men bär sina traditioner med sig. Vi hade en så fin stund tillsammans. Planerade för kalas ihop och jag fick äran att göra kalasinbjudan. Såhär blev den. 

(null)

Igår morse åt jag frukost på ett hotell. Plockade lite av varje på tallriken och funderade över den kommande arbetsdagen. 

(null)

(null)

Efter en stund kände jag att jag inte orkade äta upp den där frallan jag gjort i ordning. Frågade då en man som arbetar på hotellet om jag kunde få något att ta med den i och äta senare. Först skrattade han till och frågade om jag ville ha en doggybag. Ja det var ju det jag ville sa jag. När han kom tillbaka började vi prata. Han frågade om det var ok att prata en liten stund och det var det ju såklart. Han berättade då att han kom från fattiga förhållanden på Kuba. Att han gråter inom sig när han ser all mat som kastas. Att han blev så innerligt glad att jag ville ta med maten jag inte orkade äta. Han sa att han ska bära med sig bilden av det och att det gjorde hans dag. Blev själv så himla glad av alltihop och tänkte på honom och vårt samtal när jag åkte hem senare under dagen. 

(null)

Något mer som är skavigt är hur jag ska förhålla mig till inredningsintresset och verksamheten inom inredning och homestyling. Å ena sidan vill jag inspirera och visa på möjligheterna med återbruk, vilket ligger mig varmt om hjärtat. Å andra sidan behöver jag göra nya inköp av produkter också och göra vissa samarbeten med företag. Guld värt för mig i min verksamhet. En svår nöt att knäcka faktiskt. Har du något bra svar på det tar jag tacksamt emot det.

Black friday pågår just nu, ingen kan ha undgått det. Hur tänker jag här? Å ena sidan tänker jag att det är bra för dem som inte kan köpa det de behöver annars, å andra sidan tänker jag att det bidrar till onödig konsumtion, vilket inte är bra på något endaste sätt. Fy tusan så svårt det ska vara. Vill ha mer tankar och funderingar här. Vad göra?



Varm kram/
Mirella





Kommentarer:

1 Elina:

skriven

Vill du verkligen göra skillnad för miljön ska du bege dig till Sydamerika och hjälpa till att plocka Pet-flaskor och sedan informera om plast. Där kastas allt rakt ner i floderna :(
Likadant på många platser i Asien. Vi här i norden är dels så pass miljömedvetna, dels har vi så miljömedvetet producerade saker att vår konsumtion inte gör någon större skillnad.

Svar: Skrämmande! Det är verkligen illa på många håll. Tror ändå att vi måste börja med oss själva och visst har väl västländernas enorma konsumtion en negativ effekt på totalen.
Mirella

Kommentera här: