Boktips & personlighetstest

(null)

Det är inte bara inredning som rör sig i mitt huvud om någon skulle fått för sig det, haha. Jag är sedan länge intresserad av psykologi och mänskligt beteende. Har en sådan utbildning i bagaget just därför. 
För tillfället läser jag boken "omgiven av psykopater", det låter skrämmande och lite så är det faktiskt. Föregångaren till boken är "omgiven av idioter". Författaren Tomas Eriksson använder DISA-modellen eller DISC analysen för att förklara olika personlighetstyper i fyra färger, grön, gul, blå och röd. Lite enkelt och lättförståeligt. Boken hittar du här bland annat. Den finns som inbunden, e-bok och ljudbok. Jag har läst en tredjedel nu och den är riktigt intressant, tips, tips! 

(null)
(null)

Här Kan du hitta mer information om de olika färgerna och vilka personlighetsdrag de representerar.

Om man är intresserad av andra personlighetstest finns till exempel Myer-Briggs. 
Här hittar du en version av testet med beskrivning av de 16 olika personlighetstyperna. Stämmer väldigt bra på mig. Det kan se lite rörigt ut på bilderna men in och gör testerna ska du se att det är rätt enkelt.

(null)

Det som är bra med dessa tester, tycker jag, är att man får en djupare förståelse för sig själv men även förstår andra bättre. Det är ju aldrig fel. Win på alla plan alltså, sålänge det inte övertolkas och går överstyr. 

Lycka till och hoppas du hittar något nytt intressant om dig själv eller någon annan.

Kram M






Kommentera här: