Andra advent

Jag tänker att jag ska baka pepparkakor eller en mjuk kaka. Liksom försöka trolla fram lite mer av julkänslan. Men min styvpappa ligger på sjukhuset och jag åker dit istället och fikar med honom denna andra advent. Genom sjukhuskorridorer  skyndar jag med tidning och tänker på saffransbullarna jag inte fick tag på nånstans. 

(null)

Men jag vet ju att det räcker med mig, egentligen. Han känner igen mig idag och blir gråtmild. Berättar att han fick åka in med ambulans mitt i natten för ett par dagar sedan då han var mycket dålig. 

Jag ändrar inte hans berättelse, fast jag vet att det var på morgonen. Vi pratar som vanligt om saker som hänt och han frågar igen vad jag jobbar med. Frågar om min syster och min sambo, men säger fel namn. Jag berättar som så många gånger förut. 

Det blir dags för fika på avdelningen och vi sitter där tillsammans med våra koppar. Genom sjukhusfönstret ser vi att snön börjar falla. Jag berättar att det är andra advent och att vi kommer fira jul hemma hos honom och mamma. Jag säger sen hejdå och att vi ses snart igen. Han får nog komma hem imorgon, det var början till lunginflammation och antibiotikan har börjat verka.

Jag tar en bild på snöfallet vid sjukhusområdet.

(null)

Sedan åker jag ner till torget och gör samma sak. Så fin vår lilla stad. 
(null)

Det är dags att åka hem. Katten vill gå ut och jag följer efter honom. Han syns knappt mot snön. Ute leker sonen med grannbarnen. De är glada för snön som kommit. 
 
(null)




Kommentera här: