Företaget/min verksamhet & alla drömmarna

(null)

Jag tänkte berätta hur det gick till när jag startade min verksamhet med homestaging. Allt om hur det började, tankarna, drömmarna och planeringen. Några tips också som någon kanske har nytta av.

Kanske är jag inte ensam med mina drömmar om något eget, vad det än må vara. För mig är det ju knutet till inredningsintresset. Det känns så roligt att jag har förverkligat den här drömmen även om den sett lite annorlunda ut från början. Jag tycker att det har gett mig hopp och energi när jag läst om andras resa och jag hoppas att någon annan får lite av det med min berättelse.

För drygt två och ett halvt år sedan började jag intressera mig för bilden, eller foto, i kombination med orden. Det var bland annat det och inredningsintresset som gjorde att jag öppnade upp instagramkontot @mirellany offentligt. Jag ville dela bilderna och texterna/ tankarna med fler. Snabbt märkte jag att det fanns många med samma eller liknande intresse och det var så kul. Jag såg personer som tog steget att starta eget och andra som redan hade gjort det, väldigt inspirerande.

Långt innan det här, för en hel massa år sedan hade jag upptäckt secondhand. Där hittade jag ibland saker och möbler att fixa till och inreda med hemma. Från början var det även av ekonomiska skäl eftersom jag studerade och inte hade så mycket att röra mig med. Senare när sonen var liten sålde och köpte jag barnkläder på tradera. Sådant som var urvuxet byttes till "nya" plagg där. Han hade en så fin garderob med kläder då. Ett tag funderade jag på att starta butik och sälja via tradera men det kom av sig.

För ett par år sedan började jag också drömma om en egen secondhandbutik. Den skulle helst vara i någon härlig gammal lada eller liknande. Jag skulle ha den öppen ett par dagar per vecka och däremellan skulle jag leta fina fynd, styla, fotografera och marknadsföra sakerna. Tiden gick. Drömmen fanns kvar. Jag fortsatte med mina secondhand besök och hittade massa fint, en del använde jag hemma, bytte ut saker och möbler och en del sparade jag. Men jag hittade inget ställe. Eller jag hade en tanke om att fixa till mammas garage men det kändes som en stor grej som skulle ta för mycket tid, jobb och pengar. Jag var inte heller beredd på att köra 100% och lämna mitt jobb som jag verkligen gillar. Under den här tiden stod jag också med vissheten om att mitt jobb skulle tas över av annat företag. Allt var väldigt oklart. Jag fick försöka att hålla alla dörrar öppna. Det blev aldrig så sen utan jobbet är kvar.

Jag bollade en del med en vän och jag tog några olika kontakter med personer som redan hade sån verksamhet för att höra mig för om eventuellt samarbete. Men det blev inget av olika skäl. Jag tog även ett par andra kontakter och det var inom styling och homestaging. Jag rekommenderar ändå de här sakerna för det blir mer verklighet när man pratar med andra och plötsligt kanske det dyker upp något. Var bara beredd på att du kan möta lite konkurrensvibbar. Kanske finns det någon du känner i närheten som också vill göra något, det kan vara lättare att starta tillsammans från noll.
Jag gick också kurser inom inredning och homestyling och sökte information eftersom jag mer och mer började tänka på något åt det hållet. Hela tiden har jag varit aktiv på instagram och fått massor av inspiration men också gett en del, tror jag i alla fall. Jag skulle nog lätt kunna säga att allt började och blev verklighet tack vare just instagram. Det är ju fantastiskt. Jag började blogga för ett och ett halvt år sedan och här finns utrymme för mer text och bilder, vilket jag trivs med.      

En annan sak som jag tror har varit värdefullt för mig är att jag arbetat med personer som behövt anpassade jobb. Det gick ut på att kontakta arbetsgivare och designa arbetet och arbetsuppgifterna utifrån personen. Det lärde mig att tänka utanför boxen kan man säga och just det har varit en tillgång. Det och drömmarna. Jag tror verkligen på det här med designade arbetsuppgifter även om arbetslivet inte ser ut så. Tänk om alla kunde få göra det de är bra på och har förmåga till, vilken framgång! 

Tips och saker att fundera på om du vill starta upp en verksamhet inom homestyling/homestaging:
Fråga vänner och bekanta om de behöver eller vill ha hjälp med styling. Då tränar du i någon annans hem än ditt eget. Det är ganska stor skillnad att fixa hemma där du känner till varje vrå. Både enklare och svårare faktiskt.
Kontakta befintliga mäklare men kanske framförallt de som startar upp nytt mäkleri. 
Man behöver inte ha en hel massa grejer innan man startar, men däremot en sparad summa att kunna spendera när man får det första uppdraget. Man måste vara kreativ och fixa prisvärda lösningar. Efterhand bygger man sen upp ett lager och kan använda och kombinera sakerna på nya sätt. 
Ska du satsa 100% eller börja i liten skala? Har du möjlighet att gå ner i arbetstid om du har ett arbete? Finns det annars deltidsarbete att söka?
Hur vill du driva verksamheten, som enskild firma eller annan företagsform. Bra att veta är att det kan ta tid innan allt är klart. En relativt ny typ av lösning är att vara egenanställd. Utmärkt i ett första skede tycker jag men kanske inte i längden. Det finns information om du googlar.
Hur ska du marknadsföra dina tjänster? En hemsida med information är bra. Trycka upp en folder och visitkort att dela ut till mäklarfirmor kan behövas.
Du behöver ha god fysik (inte för att jag känner mig helt hemma där iofs ;) det blir en massa packande och bärande. Men framförallt behövs stark motivation. Det sista räcker väldigt långt!

Är du mer intresserad av att arbeta med inredning i en butik, då är det sådana kontakter du behöver ta såklart. Utbildning är förstås en bra investering och något som många kräver men inte alla. Kan du jobba extra i någon butik när de har behov av det och på så sätt få erfarenhet. Ett nära exempel är dottern som kontaktade Hemtex och ryckte in extra. Det gör hon fortfarande även om hon nu har mer planerade pass och hon får värdefull kunskap och erfarenhet med sig.

Jag själv stötte till slut på Lena på Skandiamäklarna, det har jag berättat om i ett annat inlägg nyligen. Hon märkte att en del kunder/säljare var försiktiga och inte ville lägga så mycket pengar på homestaging och där passade det bra med mina tjänster som inte är lika kostsamma som företag som står med stora lager, lastbil och personal. Det finns att läsa om upplägget på min hemsida www.homestylevast.se 

Jag hyr ett vanligt varmförråd att förvara sakerna i, det fungerar tycker jag. Sedan bär jag sakerna i större bärkassar. Allt det här går ju att utveckla med tiden om jag vill. Jag skriver förstås ner vad jag har i förrådet så jag kan gå tillbaka och titta inför planeringen av nästa uppdrag.

Uppdragen: 
Förutsättningarna för uppdragen kan se väldigt olika ut men startar med att jag besöker kunden och gör en konsultation. Då går vi igenom varje rum och jag ger förslag som kunden skriver upp. Det kan bland annat handla om att ta bort en del möbler och saker och flytta runt för att bostadens ytor ska komma mer till sin rätt. Det brukar även bli tips på trevliga blickfång och att vara noga med städningen i samtliga utrymmen. Spekulanterna vill kunna kika in överallt. Jag har alltid med mig kamera för att ta bilder att använda sedan vid planeringen. Det fungerar bra med mobilkameran även om jag brukar använda kameran.

Om jag får uppdraget startar sedan planeringen, den gör jag mest hemifrån och har bilderna till hjälp. 

Tidsåtgången:
Självklart tar det här tid. Det är inget jag skulle rekommendera någon som arbetar heltid, det blir för mycket. Jag har som jag tidigare berättat en "ledig" dag i veckan och förkortat vissa dagar lite, sen är det helgdagarna och nån kväll att åka till förrådet. Konsultationerna tar ca 1-1,5 timme och de kan göras på kvällen om det är ljust ute. Det praktiska arbetet med stylingen gör jag på den lediga dagen eller några timmar på helgen. Hittills har uppdragen varit med framförhållning så allt har flutit på bra. Kanske är det så att det bara är dem jag kommer ta. 

Kombinationen av att söka efter inredningsprodukter och klura på lösningar som sedan sätts på plats är så roligt och ger mig energi. Jag skulle vilja påstå att jag blir en bättre person faktiskt, på alla plan. Sen hamnar fixet hemma lite i bakgrunden, en kan inte vara överallt. 
Det är även en bra kombination till mitt ordinarie arbete som är helt annorlunda. Vi har också en bra balans då vi delar på hämtningar och lämningar på skolan för sonen och allt som har med honom och vår familj att göra.

Ja, det här var min historia kring hur jag gjorde verklighet av min dröm. Ingen spikrak väg men målet nåddes och det är det som räknas i sista ändan. 

Kram Mirella
















Kommentera här: