Klimatrapporten & naturen

Måste skingra tankarna efter att ha läst utdrag från klimatrapporten. Den var som ett slag i magen. Det är riktigt illa, värre än vi trott. Istället för att deppa ihop, måste jag göra något annat, samla på mig tips och råd hur jag kan göra än fler  klimatsmarta val. Det är klart att vi redan gör en hel del, men av rapporten att döma räcker inte det. Ingen kan göra allt men alla kan göra något (mer) har aldrig stämt bättre. Handla på second hand är en grej när man behöver något. Det gör  jag redan i stor utsträckning. Inte slänga mat, det kan vi bli bättre på. Minska köttkonsumtionen, resa mindre mm. Det finns en hel del att göra och vi ska försöka göra ännu bättre val.

I dag efter fritids åkte vi ner till havet. En mysig stund tyckte vi. Jag passade på att prata med sonen om klimatet och naturen. Han berättade att om alla träd vissnar, kan vi inte leva. Solen färgade vassen i skimrande guld, det var så vackert, men jag rös av hans ord. Han var inte så dramatisk när han sade det så vi pratade bara vidare om allt möjligt.

(null)

(null)

(null)

(null)

För några dagar sedan var jag hos en tjej jag lärt känna ganska nyligen och vi fikade och tog en promenad i skogen. Mitt i rådjursjakten visade det sig senare. Äventyrsskogen ligger i Sibbarp utanför Varberg. En härlig skog med vindlande stigar längs med ett vattendrag eller å. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Undrar om det var här vi hörde skottet och skyndade oss tillbaka samma väg vi kom. När vi kom tillbaka till gården tog vi fika ute och pratade. Om allt. 

(null)

Hoppas att många, helst alla, läser på vad man kan göra för att vända utvecklingen med vårt klimat. Det är vårt gemensamma ansvar.

Kram Mirella




Kommentera här: