Tänkvärt

Häromdagen stod jag och pratade med en tjej, vi pratade om våra barn bland annat. Hon var förskolelärare till min dotter när hon var liten men jobbar med annat idag. Hon sa något som verkligen fick mig att tänka till. Egentligen blev jag nästan chockad.

Vad var det då hon sa? Jo hon sa att idag säger vi till våra barn, unga, att för mig får du bli vad du vill så länge du är/blir lycklig....Tänk lite på just det. Hur svårt är det inte att uppfylla den önskningen, för våra barn? Jag menar hur blir man lycklig på bästa sätt? Vad är receptet?

Vad vi menar är förstås precis det vi säger, vi vill att våra barn ska bli lyckliga, gå sin egen väg. Men vi förmedlar kanske något annat indirekt, dvs jag är bara glad och nöjd om du blir lycklig. Jag har inte kommit längre i funderingarna än, jag blev så tagen på sängen. 

Precis så har jag sagt till mina fina barn. Och jag tror inte jag är ensam om det. Vad jag ska säga istället vet jag inte än, har inte hunnit fundera klart på det. Kanske kan vi slå våra kloka huvuden ihop? Med värme/ Mirella

Kommentera här: