Måla

Jag har varit hemma och vabbat två dagar med sjuk son. Vi har förstås myst men större barn kan ju underhålla sig själv en del. Så jag tänkte att jag målar en vägg. Jag hade hittat ett par inspirationsbilder, de här under. Färgen var en kalkfärg från Jotun, lady minerals och färgen varm grå. 

Så färg inhandlades och jag köpte endast en liter ifall det skulle kännas helt fel. Jag tänkte måla väggen under trappan. Först och främst, det är en tjock färg och du får jobba en del. Jag började med att pröva på ett litet skåp jag har. 

Här ovanför har färgen börjat torka på vissa ställen och inte på andra. Det är så det ser ut då. Men när jag började på väggen blev jag rädd, se här.

Ser verkligen helt tokigt ut. Men det blev bättre som tur är😊 Den här färgen är levande på nåt sätt och får olika uttryck beroende på hur du målar. Man får alltså pröva sig fram. 

Här nedanför har jag målat en gång och två gånger är helt nödvändigt. Jag tycker att det är en ganska odryg färg men resultatet kommer bli fint. Visar sen när jag gjort andra strykningen om ett tag. En urna fick också lite kalkfärg och det blev lite fint. Hoppas inlägget hjälper någon i valet av färg. 

Kommentera här: