Bygga soffbord

Jag lovade sist att jag skulle berätta mer om soffbordsbygget. I söndags kom jag plötsligt på hur jag skulle bygga ett soffbord. Så fort den tanken slagit rot åkte jag och handlade material. Jag köpte tre obehandlade träplankor som var 120 cm långa och 20 cm breda, så skivan blev totalt 1.20*60. 

Risken är ju här att jag slår in öppna dörrar, men jag tänker att det kan vara bra för någon med en utförlig beskrivning av hur jag gjorde. För att fästa skivorna i varandra använde jag 6 stycken hålplattor. Sedan var det dags att börja måla. Det var då det gick åt skogen.

Jag hade en bild i huvudet hur det skulle bli och hade handlat hem 3 provburkar chalk paint. Följde en beskrivning jag hade hittat för att få en betonglik skiva. Man skulle då dutta på färgen och varva med old white och graphite. Sedan skulle man torrborsta på färgen Paris grey. 

Jag insåg ganska fort att det var inte det resultatet jag ville ha. Det slutade med att jag blandade lite graphite och mer old white och paris grey och strök över hela skivan. På vissa ställen strök jag bort lite färg för att få en nyanserad yta. Sedan är det ju så lätt att måla om när man får lust.

Först tyckte jag inte alls om nyansen men när den satt sig lite mer och soffbordet väl kom in i vardagsrummet blev jag rätt nöjd. Jag valde att ha de två korgarna som vi tidigare hade brickor på, till underrede. Det finns massa fina ben att köpa löst om man vill ha riktiga bordsben. 

Tidsåtgången var ungefär 3 timmar inklusive målandet så ett trevligt och snabbt litet projekt. Enjoy😊

Kommentarer:

1 norrbotten emma:

skriven

så fiint!

ha en fin kväll
kram

Svar: Tack snälla, detsamma till dig😊
Mirella

Kommentera här: